Miljön där maten serveras är viktig för barn och elevers upplevelse av att äta i skolan. Det handlar om att få tillräcklig tid att äta, att känna en trygghet i miljön, och att måltiden ska erbjuda återhämtning utan oljud och stök.
Börja med att titta på filmen.
Förslag på lösningar
Som inspiration inför ert arbete har vi valt ut några förslag på lösningar för detta område. Dessa baseras på erfarenhet och till viss del forskning och sammanfattar områdets möjligheter. Använd förslagen som de är eller prata ihop er och anpassa dem efter er skola.
Se till att det återstår minst 20 minuter av lunchtiden för själva ätandet. Det säkerställer att måltiden ger eleverna återhämtning och minskar risken för att de struntar i att äta. Yngre elever kan ofta behöva ännu längre tid.
Genom ljuddämpning (med exempelvis tassar) och möblering kan ni bidra till en lugnare miljö. Om miljön upplevs som lugn och inbjudande ökar också sannolikheten att barn och elever väljer att äta.
Gör eleverna delaktiga och ge dem inflytande över miljön där skolmåltiden serveras. Ett sätt kan vara att låta eleverna skapa en låtlista som spelas under måltiderna. Ett annat sätt kan vara att låta dem påverka möblering och dekorationer i restaurangen.
Elevernas inställning till skolmaten kan påverkas mycket av hur den presenteras. Det handlar om att göra den intressant utifrån elevernas perspektiv men också att visa en ambition och ge den ett signalvärde - att den är viktig och prioriterad.
Så kallade ”lunchlektioner” kan minska stress och risken att eleverna äter för lite. Det innebär att en klass har lektion där läraren går med eleverna och äter, därefter går de gemensamt tillbaka upp i klassrummet och fortsätter lektionen. Rast schemaläggs vid ett annat tillfälle.
Delaktighet ska inte underskattas som metod för att skapa engagemang. Genom att låta eleverna engagera sig kring måltidsfrågor i matråd eller lyfta frågorna på klass- och elevråd kan skolan ta del av elevernas syn på skolmåltiden.
Att skapa tydliga instruktioner, förenkla aktiviteten och ge möjligheter att prova på tillsammans med en lärare eller kompis gynnar alla elever oavsett förutsättningar och funktionsvariationer. Det kan kräva lite mer planering men kan vara avgörande för att elever med kognitiva funktionsnedsättningar ska kunna delta och nå sin fulla potential.
VILL DU HA FLER FÖRSLAG?
I vår inspirationsbank finns fler förslag från andra som redan börjat jobbat med de här frågorna.
Nu är det dags att skapa er handlingsplan. Beskriv vilka aktiviteter ni vill genomföra för att bli bättre, eller motivera hur ni uppfyller kriterierna om ni skattat full pott.
Skriv ut
1
Finns fysiska och psykosociala förutsättningar för att eleverna ska äta skolmåltiden?
Ni skapar goda förutsättningar för eleverna att äta, exempelvis genom aktiviteter som gör miljön trevlig och genom tillräcklig vuxennärvaro.
Ni utvärderar tidpunkter för skolmåltiden och schemalägger lunchtid på minst 20 minuter utöver tid att ta mat och lämna disk. Genom att lägga en lektion istället för rast efter lunchen, kan bidra till ökad matro och mindre stress, istället för att eleverna skyndar ut på rasten.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på skolans fysiska och psykosociala förutsättningar för att eleverna ska äta skolmåltiden, samt vem/vilka som ansvarar för detta arbete.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
2
Följer skolan upp hur många som kommer till skolrestaurangen?
Ni genomför aktiviteter för att följa upp skolrestaurangen, exempelvis räknar in eleverna, använda tallrikar eller genom enkäter.
Ni vidtar åtgärder för att främja besök i skolrestaurangen baserat på er uppföljning.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan följer upp hur många som kommer till skolrestaurangen, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
3
Uppmuntrar skolan eleverna möjlighet till delaktighet?
Ni uppmuntrar eleverna att vara delaktiga i frågor som rör skolmåltider och skolrestaurangen.
Ni genomför regelbundet främjande aktiviteter för delaktighet, exempelvis matråd eller matgästenkäter. Ni lyssnar på eleverna, ger dem återkoppling på eventuella förslag med tydliga förklaringar.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan uppmuntrar elevernas möjlighet till delaktighet, samt vem/vilka som ansvarar för detta arbete.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
Nuläge
1: Finns fysiska och psykosociala förutsättningar för att eleverna ska äta skolmåltiden?
Vårt svar:
Beskrivning:
2: Följer skolan upp hur många som kommer till skolrestaurangen?
Vårt svar:
Beskrivning:
3: Uppmuntrar skolan eleverna möjlighet till delaktighet?
Vårt svar:
Beskrivning:
Planera
Följ upp
Tips från Inspirationsbanken
Nedan följer ett urval av tips från Inspirationsbanken inom detta område. Ta gärna del av fler tips om du behöver inspiration.
Tips från inspirationsbanken
PEP-rörelsebana på Vasaskolan
Vasaskolan i Danderyd har en PEP-rörelsebana framtagen av Mural Arkitetktur i samarbete med Generation Pep på sin skolgård. Banan finns att beställa till ett rabatterat pris för sk
Nyhedens PEP-resa började VT 2021 med en grupp engagerad personal på skolan. Gruppen involverade rektor, pedagoger, fritidsledare, skolsköterska, SYV och skolkökets kock.
Kokbok för måltidsmiljön - en guide till att skapa en mer in
I "Kokbok för måltidsmiljön - en guide till att skapa en mer inbjudande skolrestaurang" beskriver Karlstads kommun hur de arbetade tillsammans med eleverna för att skapa en mer tri
Genom detta samarbete lär eleverna sig att man inte behöver kasta frukt bara för att den är lite kantstött eller har någon liten fläck, utan man kan skära bort det istället.
Vasaskolan i Danderyd har en PEP-rörelsebana framtagen av Mural Arkitetktur i samarbete med Generation Pep på sin skolgård. Banan finns att beställa till ett rabatterat pris för sk
Nyhedens PEP-resa började VT 2021 med en grupp engagerad personal på skolan. Gruppen involverade rektor, pedagoger, fritidsledare, skolsköterska, SYV och skolkökets kock.
Kokbok för måltidsmiljön - en guide till att skapa en mer in
I "Kokbok för måltidsmiljön - en guide till att skapa en mer inbjudande skolrestaurang" beskriver Karlstads kommun hur de arbetade tillsammans med eleverna för att skapa en mer tri
Genom detta samarbete lär eleverna sig att man inte behöver kasta frukt bara för att den är lite kantstött eller har någon liten fläck, utan man kan skära bort det istället.
Vasaskolan i Danderyd har en PEP-rörelsebana framtagen av Mural Arkitetktur i samarbete med Generation Pep på sin skolgård. Banan finns att beställa till ett rabatterat pris för sk
Nyhedens PEP-resa började VT 2021 med en grupp engagerad personal på skolan. Gruppen involverade rektor, pedagoger, fritidsledare, skolsköterska, SYV och skolkökets kock.
Kokbok för måltidsmiljön - en guide till att skapa en mer in
I "Kokbok för måltidsmiljön - en guide till att skapa en mer inbjudande skolrestaurang" beskriver Karlstads kommun hur de arbetade tillsammans med eleverna för att skapa en mer tri
Genom detta samarbete lär eleverna sig att man inte behöver kasta frukt bara för att den är lite kantstött eller har någon liten fläck, utan man kan skära bort det istället.