Den klassiska skolundervisningen innebär ofta många timmars stillasittande om dagen. Att sitta stilla länge gör eleverna trötta och de får svårare att koncentrera sig. Genom att få in naturlig rörelse och korta pauser i undervisningen kan vi skapa stor skillnad för både hälsan och skolresultaten.
Börja med att titta på filmen.
Förslag på lösningar
Som inspiration inför ert arbete har vi valt ut några förslag på lösningar för detta område. Dessa baseras på erfarenhet och till viss del forskning och sammanfattar områdets möjligheter. Använd förslagen som de är eller prata ihop er och anpassa dem efter er skola.
Inför regelbundna rörelsepauser
Inför regelbundna rörelsepauser
Att inkludera rörelse på totalt 10–20 minuter under dagen ger omedelbar och långsiktig effekt. Ta några minuter och gör exempelvis upphopp eller dans till någon favoritlåt. Det kan bli lite stökigt i början, men skapar bättre koncentration efteråt.
Svara genom att röra sig
Svara genom att röra sig
Få in rörelse genom att låta eleverna röra sig för att svara på frågor. Det kan vara att turas om att komma fram till tavlan, fyra hörn-övningar eller att stå upp istället för att räcka upp handen. På så vis blir rörelse en del av lektionen, utan att skapa avbrott.
Inför utomhuslektioner
Inför utomhuslektioner
Att vara utomhus möjliggör rörelser som kan vara svåra att göra inomhus. Det kan handla om lektioner kopplade till utomhusmiljön eller lektioner där eleverna rör sig för att lösa uppgifter. Två exempel är att träna glosor eller svara på frågor när man går.
Skapa en rörelseyta i klassrummet
Skapa en rörelseyta i klassrummet
Avsätt en begränsad del av klassrummet för rörelsepauser. På så vis kan elever som känner att de behöver röra på sig göra det utan att störa lektionen eller andra elever. Det kan även finnas redskap som hopprep eller balansboll tillgängliga i klassrummet.
Möjliggör rörelse utan ljud
Möjliggör rörelse utan ljud
Genom att sätta tassar på bord, stolar och föremål blir det möjligt att röra sig vid bänkar eller bord utan att det blir störande ljud. Istället för att motarbeta naturliga rörelsemönster som kan vara svåra att undvika, fokusera på att tillåta det som inte stör.
För allas inkludering
För allas inkludering
Att skapa tydliga instruktioner, förenkla aktiviteten och ge möjligheter att prova på tillsammans med en lärare eller kompis gynnar alla elever oavsett förutsättningar och funktionsvariationer. Det kan kräva lite mer planering men kan vara avgörande för att elever med kognitiva funktionsnedsättningar ska kunna delta och nå sin fulla potential.
VILL DU HA FLER FÖRSLAG?
I vår inspirationsbank finns fler förslag från andra som redan börjat jobbat med de här frågorna.
Nu är det dags att skapa er handlingsplan. Beskriv vilka aktiviteter ni vill genomföra för att bli bättre, eller motivera hur ni uppfyller kriterierna om ni skattat full pott.
Skriv ut
1
Har skolan rörelsepauser under lektionstid?
Ni möjliggör rörelsepauser utöver ämnet idrott och hälsa, exempelvis korta fysiska avbrott under lektionstid eller fysisk aktivitet på rörelseyta i rummet.
Ni genomför aktiviteter under lektionstid som når/erbjuds alla elever.
Ni har ett aktivt ledarskap över aktiviteterna, och kan beskriva hur och av vilka detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
2
Har skolan inkluderat fysisk aktivitet i undervisningen under lektion?
Ni använder fysisk aktivitet i undervisningen, exempelvis stående/gående lektion, utomhuslektioner eller liknande.
Ni genomför aktiviteter under lektionstid som når/erbjuds alla elever.
Ni har ett aktivt ledarskap över aktiviteterna, och kan beskriva hur och av vilka detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
3
Planerar och följer skolan upp aktiviteter för fysisk aktivitet?
Ni har mål för hur fysisk aktivitet ska bli en naturlig del av undervisningen.
Ni följer systematiskt upp både aktiviteter och mål, exempelvis på arbetslagsmöten och i skolans verksamhetsplan.
Ni kan beskriva hur både planering och uppföljning genomförs.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
Nuläge
1: Har skolan rörelsepauser under lektionstid?
Vårt svar:
Beskrivning:
2: Har skolan inkluderat fysisk aktivitet i undervisningen under lektion?
Vårt svar:
Beskrivning:
3: Planerar och följer skolan upp aktiviteter för fysisk aktivitet?
Vårt svar:
Beskrivning:
Planera
Följ upp
Tips från Inspirationsbanken
Nedan följer ett urval av tips från Inspirationsbanken inom detta område. Ta gärna del av fler tips om du behöver inspiration.
Tips från inspirationsbanken
Skärmhjärnan junior till Sveriges skolor
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Up For Sports - Ett enklare sätt att hitta, boka och utöva sport!
Up For Sports - en sportmatchningstjänst som riktar sig både till tränare och sportutövare. Det är helt gratis att använda Up For Sports, både för tränare och sportutövare. Över 60 sporter finns representerade och inkluderar hela Sverige!
På Vasaskolan använder de Generation Pep rörelsebanan på lite olika sätt, t.ex. på vår PEP-dag hade vi delat upp den i två stationer, den ena var för de yngre eleverna med kortare avstånd och den andra med längre avstånd så den skulle passa de äldre eleverna på skolan.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Up For Sports - Ett enklare sätt att hitta, boka och utöva sport!
Up For Sports - en sportmatchningstjänst som riktar sig både till tränare och sportutövare. Det är helt gratis att använda Up For Sports, både för tränare och sportutövare. Över 60 sporter finns representerade och inkluderar hela Sverige!
På Vasaskolan använder de Generation Pep rörelsebanan på lite olika sätt, t.ex. på vår PEP-dag hade vi delat upp den i två stationer, den ena var för de yngre eleverna med kortare avstånd och den andra med längre avstånd så den skulle passa de äldre eleverna på skolan.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Up For Sports - Ett enklare sätt att hitta, boka och utöva sport!
Up For Sports - en sportmatchningstjänst som riktar sig både till tränare och sportutövare. Det är helt gratis att använda Up For Sports, både för tränare och sportutövare. Över 60 sporter finns representerade och inkluderar hela Sverige!
På Vasaskolan använder de Generation Pep rörelsebanan på lite olika sätt, t.ex. på vår PEP-dag hade vi delat upp den i två stationer, den ena var för de yngre eleverna med kortare avstånd och den andra med längre avstånd så den skulle passa de äldre eleverna på skolan.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.