För många barn utgör den mat de äter i skolan en stor del av näringsintaget. Skolan etablerar normer för vad som är bra mat. Därför är det viktigt att maten som serveras är näringsriktig och varierad. För det behövs utvärdering, kravställning och medvetna beslut om utbud.
Börja med att titta på filmen.
Förslag på lösningar
Som inspiration inför ert arbete har vi valt ut några förslag på lösningar för detta område. Dessa baseras på erfarenhet och till viss del forskning och sammanfattar områdets möjligheter. Använd förslagen som de är eller prata ihop er och anpassa dem efter er skola.
Utvärdera näringsriktighet
Utvärdera näringsriktighet
Utvärdera ert utbud och näringsriktighet en gång per läsår. Det kan ni exempelvis göra med det webbaserade verktyget SkolmatSverige (www.skolmatsverige.se). Bedömningen kan göras även utan kompetens inom näringslära.
Säkerställ tillgång till frukt och grönt
Säkerställ tillgång till frukt och grönt
Ge valmöjligheten att alltid kunna komplettera skolmåltiden med grönsaker och frukt. Att grönsaker och frukt finns tillgängliga har visat sig vara en av de viktigaste faktorerna för att främja den faktiska konsumtionen hos barn och unga.
Minimera ohälsosamma alternativ
Minimera ohälsosamma alternativ
Säkerställ att frukost, mellanmål på fritids och utbud i eventuellt elevcafé är hälsosamt. Minimera de onyttiga alternativen som kan vara svåra att motstå. Visa att fika eller firande inte måste innebära godis, kakor eller läsk. Dans, ballonger och fruktsallad går lika bra.
Hem- och konsumentkunskap som resurs
Hem- och konsumentkunskap som resurs
Inom hem- och konsumentkunskapen kan eleverna få verktyg för att själva laga hälsosam mat och öka sin kunskap om hur allsidig och balanserad mat hänger ihop med hälsa. Ta tillvara och utveckla den kompetens som finns hos pedagogerna.
Erbjud eleverna frukost
Erbjud eleverna frukost
Det är inte alla barn som kan äta frukost hemma.Elever som hoppar över skollunchen är de som ofta inte heller äter frukost.Frukosten kan bidra till goda matvanor under resten av dagen.Att erbjuda frukost i skolan är en hälsoinvestering på både kort och lång sikt.
Ställ krav vid upphandling
Ställ krav vid upphandling
Definiera och inkludera måltidskvalitet som ett kriterium vid upphandling av leverantörer för skolmåltider. Använd gärna Checklista för upphandling av måltidstjänster som utgår från Livsmedelsverkets modell för bra offentliga måltider. Syftet är att ge ett praktiskt stöd kring hur måltidskvalitet kan beskrivas och följas upp.
För allas inkludering
För allas inkludering
Att skapa tydliga instruktioner, förenkla aktiviteten och ge möjligheter att prova på tillsammans med en lärare eller kompis gynnar alla elever oavsett förutsättningar och funktionsvariationer. Det kan kräva lite mer planering men kan vara avgörande för att elever med kognitiva funktionsnedsättningar ska kunna delta och nå sin fulla potential.
VILL DU HA FLER FÖRSLAG?
I vår inspirationsbank finns fler förslag från andra som redan börjat jobbat med de här frågorna.
Nu är det dags att skapa er handlingsplan. Beskriv vilka aktiviteter ni vill genomföra för att bli bättre, eller motivera hur ni uppfyller kriterierna om ni skattat full pott.
Skriv ut
1
Har skolan eller kommunen system och rutiner för att säkerställa att skolmaten är näringsriktig?
Ni utvärderar skolmåltidens näringsriktighet, exempelvis via SkolmatSverige eller näringsberäkningsprogram.
Ni genomför vid behov åtgärder för att skolmaten ska bli mer näringsriktig.
Ni har ett aktivt ledarskap över åtgärderna, och kan beskriva hur och av vilka detta görs.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
2
Begränsar skolan tillgången till onyttiga alternativ?
Ni utvärderar om begränsning av bakverk, söta drycker, glass och godis behövs och kan beskriva utbudet som finns.
Ni begränsar tillgången till onyttiga alternativ i hela skolans miljö, exempelvis kafeterian, fritids, hemkunskapen, utflykter mm.
Ni har ett aktivt ledarskap över åtgärderna, och kan beskriva hur och av vilka detta görs.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
3
Följer skolan upp hur mycket som äts av skollunchen?
Ni beräknar den genomsnittliga konsumtionen, exempelvis med Livsmedelverkets nationella metod för mätning av matsvinn.
Ni vidtar vid behov åtgärder baserat på era slutsatser från beräkning av matsvinn.
Ni har ett aktivt ledarskap över åtgärderna, och kan beskriva hur och av vilka detta görs.
Läs mer
1
Aldrig
Någon gång per läsår
Några gånger per termin
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
Nuläge
1: Har skolan eller kommunen system och rutiner för att säkerställa att skolmaten är näringsriktig?
Vårt svar:
Beskrivning:
2: Begränsar skolan tillgången till onyttiga alternativ?
Vårt svar:
Beskrivning:
3: Följer skolan upp hur mycket som äts av skollunchen?
Vårt svar:
Beskrivning:
Planera
Följ upp
Tips från Inspirationsbanken
Nedan följer ett urval av tips från Inspirationsbanken inom detta område. Ta gärna del av fler tips om du behöver inspiration.
Tips från inspirationsbanken
Skärmhjärnan junior till Sveriges skolor
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Up For Sports - Ett enklare sätt att hitta, boka och utöva sport!
Up For Sports - en sportmatchningstjänst som riktar sig både till tränare och sportutövare. Det är helt gratis att använda Up For Sports, både för tränare och sportutövare. Över 60 sporter finns representerade och inkluderar hela Sverige!
På Vasaskolan använder de Generation Pep rörelsebanan på lite olika sätt, t.ex. på vår PEP-dag hade vi delat upp den i två stationer, den ena var för de yngre eleverna med kortare avstånd och den andra med längre avstånd så den skulle passa de äldre eleverna på skolan.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Up For Sports - Ett enklare sätt att hitta, boka och utöva sport!
Up For Sports - en sportmatchningstjänst som riktar sig både till tränare och sportutövare. Det är helt gratis att använda Up For Sports, både för tränare och sportutövare. Över 60 sporter finns representerade och inkluderar hela Sverige!
På Vasaskolan använder de Generation Pep rörelsebanan på lite olika sätt, t.ex. på vår PEP-dag hade vi delat upp den i två stationer, den ena var för de yngre eleverna med kortare avstånd och den andra med längre avstånd så den skulle passa de äldre eleverna på skolan.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.
Up For Sports - Ett enklare sätt att hitta, boka och utöva sport!
Up For Sports - en sportmatchningstjänst som riktar sig både till tränare och sportutövare. Det är helt gratis att använda Up For Sports, både för tränare och sportutövare. Över 60 sporter finns representerade och inkluderar hela Sverige!
På Vasaskolan använder de Generation Pep rörelsebanan på lite olika sätt, t.ex. på vår PEP-dag hade vi delat upp den i två stationer, den ena var för de yngre eleverna med kortare avstånd och den andra med längre avstånd så den skulle passa de äldre eleverna på skolan.
Genom ett samarbete mellan Bonnier Fakta, Generation Pep och SCRIIN kan skolor, kommuner och föreningar beställa Anders Hansens och Mats Wänblads böcker Skärmhjärnan junior (åk 3–7) och Skärmhjärnan "original" (åk 8–gymnasiet) för endast frakt- och hanteringskostnad.
Vad är Fritidsbanken Skola? En Fritidsbanken-filial på skolgården som drivs av eleverna själva med prylar från Fritidsbanken. Det innebär att barnen på skolan ska få chansen att få låna och pröva utrustning och material på skolans raster och vara en naturlig del av rastverksamheten.