Genom att göra skolmåltiderna till en naturlig del av skoldagen så ökar sannolikheten att barn och elever uppskattar och vill äta skolmaten. Här handlar det mycket om personalens delaktighet och kunskap. Genom att hjälpas åt blir det lättare att få till bra lösningar.
Börja med att titta på filmen.
Förslag på lösningar
Som inspiration inför ert arbete har vi valt ut några förslag på lösningar för detta område. Dessa baseras på erfarenhet och till viss del forskning och sammanfattar områdets möjligheter. Använd förslagen som de är eller prata ihop er och anpassa dem efter er skola.
Pedagoger som deltar i skolmåltider (pedagogisk lunch)
Läs mer
Pedagoger som deltar i skolmåltider (pedagogisk lunch)
Genom att ha pedagoger som äter tillsammans med barnen sätter ni en kultur kring och befäster måltiderna som en del av skoldagen. Det är viktigt att eleverna ser att personalen prioriterar måltiden och är goda förebilder när det gäller att äta allsidigt.
Skolmåltiden kan vara ett pedagogiskt verktyg i olika ämnen för att öka kunskapen om hur mat och näring hänger ihop med hälsa, eller för att lära sig mer om matkulturer och traditioner. Det kan bidra till att främja lusten att prova olika maträtter och äta varierat.
Se till att måltidspersonalen har kunskap och förutsättningar att erbjuda, uppmuntra och informera om maten som serveras. Det är också viktigt för att kunna ställa krav på den mat som erbjuds i skolan.
Låt måltidspersonalens kompetens bli tydlig för eleverna. Skyltar som visar matens koppling till näring och funktion för kroppen är ett exempel. Det finns också fördelar med att låta skolrestaurangen och undervisningen i hem- och konsumentkunskap samverka.
Att skapa tydliga instruktioner, förenkla aktiviteten och ge möjligheter att prova på tillsammans med en lärare eller kompis gynnar alla elever oavsett förutsättningar och funktionsvariationer. Det kan kräva lite mer planering men kan vara avgörande för att elever med kognitiva funktionsnedsättningar ska kunna delta och nå sin fulla potential.
VILL DU HA FLER FÖRSLAG?
I vår inspirationsbank finns fler förslag från andra som redan börjat jobbat med de här frågorna.
Nu är det dags att skapa er handlingsplan. Beskriv vilka aktiviteter ni vill genomföra för att bli bättre, eller motivera hur ni uppfyller kriterierna om ni skattat full pott.
Skriv ut
1
Genomför skolan pedagogiska måltider?
Ni säkerställer att pedagogerna är förebilder vid lunch och att barn och vuxna äter av samma mat samt främjar matglädje, gemenskap och trivsam stämning.
Ni använder måltiden för att samtala med barnen om och väcka nyfikenhet kring områden som rör mat, odling, ekologi, kultur, samhälle etc. T ex matens påverkan på kropp och hälsa.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan genomför pedagogiska måltider, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
2
Finns pedagogiska riktlinjer/mål med skolmåltiden?
Ni integrerar skolmåltiden med skolämnen och det pedagogiska arbetet, t ex genom att låta eleverna väga hur mycket frukt och grönsaker de äter under en dag i förhållande till rekommendationerna kopplat till ämnet matematik.
Ni har pedagogiska riktlinjer och mål med skolmåltiden, och håller ordning i skolrestaurangen för att kunna uppnå dessa.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på skolans pedagogiska riktlinjer/mål, samt vem/vilka som ansvarar för att detta arbete.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
3
Inkluderas skolmåltidspersonalen i arbetet med pedagogiska måltider?
Ni genomför aktiviteter kring pedagogiska måltider där skolmåltidspersonalen deltar.
Ni synliggör måltidspersonalens kompetens, exempelvis genom att personalen är ute i klassrummen eller att eleverna får göra besök i skolmatsalen.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan inkluderar skolmåltidspersonalen i arbetet med pedagogiska måltider, samt vem/vilka som ansvarar för att detta arbete.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
Nuläge
1: Genomför skolan pedagogiska måltider?
Vårt svar:
Beskrivning:
2: Finns pedagogiska riktlinjer/mål med skolmåltiden?
Vårt svar:
Beskrivning:
3: Inkluderas skolmåltidspersonalen i arbetet med pedagogiska måltider?
Vårt svar:
Beskrivning:
Planera
Följ upp
Tips från Inspirationsbanken
Nedan följer ett urval av tips från Inspirationsbanken inom detta område. Ta gärna del av fler tips om du behöver inspiration.
Tips från inspirationsbanken
Levla - Känslan av bättre hälsa
Levla går ut på att visa att man med små medel kan ta stora hälsokliv – och att alla kan levla hälsan. Läromedlet fokuserar på tre teman: stillasittande, matvanor och beteendedesig
4 Season Walk är en aktivitet där syftet är att lära eleverna att äta i säsong, det vill säga klimatsmart. Rörelse blir en naturlig del och eleverna får använda olika sinnen.
Handboken är för alla er som arbetar på och med skolan och därför har ett gemensamt och viktigt uppdrag att utbilda våra elever till en hälsosam och hållbar livsstil.
På Lovisedalsskolan i Vallentuna såg man en avighet mot att ta och testa grönsaker i dom yngsta klasserna oh införde därför ”veckans grönsak” en gång i veckan.
Levla går ut på att visa att man med små medel kan ta stora hälsokliv – och att alla kan levla hälsan. Läromedlet fokuserar på tre teman: stillasittande, matvanor och beteendedesig
4 Season Walk är en aktivitet där syftet är att lära eleverna att äta i säsong, det vill säga klimatsmart. Rörelse blir en naturlig del och eleverna får använda olika sinnen.
Handboken är för alla er som arbetar på och med skolan och därför har ett gemensamt och viktigt uppdrag att utbilda våra elever till en hälsosam och hållbar livsstil.
På Lovisedalsskolan i Vallentuna såg man en avighet mot att ta och testa grönsaker i dom yngsta klasserna oh införde därför ”veckans grönsak” en gång i veckan.
Levla går ut på att visa att man med små medel kan ta stora hälsokliv – och att alla kan levla hälsan. Läromedlet fokuserar på tre teman: stillasittande, matvanor och beteendedesig
4 Season Walk är en aktivitet där syftet är att lära eleverna att äta i säsong, det vill säga klimatsmart. Rörelse blir en naturlig del och eleverna får använda olika sinnen.
Handboken är för alla er som arbetar på och med skolan och därför har ett gemensamt och viktigt uppdrag att utbilda våra elever till en hälsosam och hållbar livsstil.
På Lovisedalsskolan i Vallentuna såg man en avighet mot att ta och testa grönsaker i dom yngsta klasserna oh införde därför ”veckans grönsak” en gång i veckan.