Den klassiska skolundervisningen innebär ofta många timmars stillasittande om dagen. Att sitta stilla länge gör eleverna trötta och de får svårare att koncentrera sig. Genom att få in naturlig rörelse och korta pauser i undervisningen kan vi skapa stor skillnad för både hälsan och skolresultaten.
Börja med att titta på filmen.
Förslag på lösningar
Som inspiration inför ert arbete har vi valt ut några förslag på lösningar för detta område. Dessa baseras på erfarenhet och till viss del forskning och sammanfattar områdets möjligheter. Använd förslagen som de är eller prata ihop er och anpassa dem efter er skola.
Att inkludera rörelse på totalt 10–20 minuter under dagen ger omedelbar och långsiktig effekt. Ta några minuter och gör exempelvis upphopp eller dans till någon favoritlåt. Det kan bli lite stökigt i början, men skapar bättre koncentration efteråt.
Få in rörelse genom att låta eleverna röra sig för att svara på frågor. Det kan vara att turas om att komma fram till tavlan, fyra hörn-övningar eller att stå upp istället för att räcka upp handen. På så vis blir rörelse en del av lektionen, utan att skapa avbrott.
Att vara utomhus möjliggör rörelser som kan vara svåra att göra inomhus. Det kan handla om lektioner kopplade till utomhusmiljön eller lektioner där eleverna rör sig för att lösa uppgifter. Två exempel är att träna glosor eller svara på frågor när man går.
Avsätt en begränsad del av klassrummet för rörelsepauser. På så vis kan elever som känner att de behöver röra på sig göra det utan att störa lektionen eller andra elever. Det kan även finnas redskap som hopprep eller balansboll tillgängliga i klassrummet.
Genom att sätta tassar på bord, stolar och föremål blir det möjligt att röra sig vid bänkar eller bord utan att det blir störande ljud. Istället för att motarbeta naturliga rörelsemönster som kan vara svåra att undvika, fokusera på att tillåta det som inte stör.
Att skapa tydliga instruktioner, förenkla aktiviteten och ge möjligheter att prova på tillsammans med en lärare eller kompis gynnar alla elever oavsett förutsättningar och funktionsvariationer. Det kan kräva lite mer planering men kan vara avgörande för att elever med kognitiva funktionsnedsättningar ska kunna delta och nå sin fulla potential.
VILL DU HA FLER FÖRSLAG?
I vår inspirationsbank finns fler förslag från andra som redan börjat jobbat med de här frågorna.
Nu är det dags att skapa er handlingsplan. Beskriv vilka aktiviteter ni vill genomföra för att bli bättre, eller motivera hur ni uppfyller kriterierna om ni skattat full pott.
Skriv ut
1
Har skolan rörelsepauser under lektionstid?
Ni möjliggör rörelsepauser utöver ämnet idrott och hälsa varje dag, exempelvis korta fysiska avbrott under lektionstid eller fysisk aktivitet på rörelseyta i rummet.
Ni genomför aktiviteter under lektionstid som når/erbjuds alla elever.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan genomför rörelsepauser under lektionstid, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
2
Har skolan inkluderat fysisk aktivitet i undervisningen under lektion?
Ni strävar efter att dagligen erbjuda fysisk aktivitet i undervisningen, exempelvis genom stående/gående lektion, utomhuslektioner eller liknande.
Ni genomför fysiska aktiviteter under lektionstid som når/erbjuds alla elever.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan inkluderar fysisk aktivitet i undervisningen, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
3
Planerar och följer skolan upp aktiviteter för fysisk aktivitet?
Ni har mål för hur fysisk aktivitet ska bli en naturlig del av undervisningen.
Ni följer systematiskt upp både aktiviteter och mål, exempelvis på arbetslagsmöten och i skolans verksamhetsplan.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan planerar och följer upp aktiviteterna för att främja fysisk aktivitet, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
Nuläge
1: Har skolan rörelsepauser under lektionstid?
Vårt svar:
Beskrivning:
2: Har skolan inkluderat fysisk aktivitet i undervisningen under lektion?
Vårt svar:
Beskrivning:
3: Planerar och följer skolan upp aktiviteter för fysisk aktivitet?
Vårt svar:
Beskrivning:
Planera
Följ upp
Tips från Inspirationsbanken
Nedan följer ett urval av tips från Inspirationsbanken inom detta område. Ta gärna del av fler tips om du behöver inspiration.
Tips från inspirationsbanken
Skåne inspirerar till mer rörelse och idrott
Sedan 2018 har Riksidrottsförbundet lett regeringsuppdraget Rörelsesatsning i skolan, där alla RF-SISU distrikt arbetat praktiskt ut mot skolor.
Luften är fri skapat en skolportal med forskning, undervisni
Vinsterna av utomhuspedagogik och fysisk rörelse i skolan är många - både i praktiska och teoretiska ämnen. För att sänka dessa trösklar har Luften är fri skapat en skolportal på w
Levla går ut på att visa att man med små medel kan ta stora hälsokliv – och att alla kan levla hälsan. Läromedlet fokuserar på tre teman: stillasittande, matvanor och beteendedesig
Syftet med FALK är att öka den fysiska aktiviteten hos skolelever och implementera ett arbetssätt med ämnesintegrerad fysisk aktivitet som fungerar i praktiken.
För lärare som vill använda Tiktok till rörelse under skoldagen. Lärarguiden innehåller även tips på hur lärare kan använda TikTok som ett verktyg i undervisningen.
Skolor, kommuner och föreningar kan beställa böckerna Skärmhjärnan junior eller Skärmhjärnan "original" för endast frakt- och hanteringskostnad, totalt 850 kr för 25 böcker.
Luften är fri skapat en skolportal med forskning, undervisni
Vinsterna av utomhuspedagogik och fysisk rörelse i skolan är många - både i praktiska och teoretiska ämnen. För att sänka dessa trösklar har Luften är fri skapat en skolportal på w
Levla går ut på att visa att man med små medel kan ta stora hälsokliv – och att alla kan levla hälsan. Läromedlet fokuserar på tre teman: stillasittande, matvanor och beteendedesig
Syftet med FALK är att öka den fysiska aktiviteten hos skolelever och implementera ett arbetssätt med ämnesintegrerad fysisk aktivitet som fungerar i praktiken.
För lärare som vill använda Tiktok till rörelse under skoldagen. Lärarguiden innehåller även tips på hur lärare kan använda TikTok som ett verktyg i undervisningen.
Skolor, kommuner och föreningar kan beställa böckerna Skärmhjärnan junior eller Skärmhjärnan "original" för endast frakt- och hanteringskostnad, totalt 850 kr för 25 böcker.
Luften är fri skapat en skolportal med forskning, undervisni
Vinsterna av utomhuspedagogik och fysisk rörelse i skolan är många - både i praktiska och teoretiska ämnen. För att sänka dessa trösklar har Luften är fri skapat en skolportal på w
Levla går ut på att visa att man med små medel kan ta stora hälsokliv – och att alla kan levla hälsan. Läromedlet fokuserar på tre teman: stillasittande, matvanor och beteendedesig
Syftet med FALK är att öka den fysiska aktiviteten hos skolelever och implementera ett arbetssätt med ämnesintegrerad fysisk aktivitet som fungerar i praktiken.
För lärare som vill använda Tiktok till rörelse under skoldagen. Lärarguiden innehåller även tips på hur lärare kan använda TikTok som ett verktyg i undervisningen.
Skolor, kommuner och föreningar kan beställa böckerna Skärmhjärnan junior eller Skärmhjärnan "original" för endast frakt- och hanteringskostnad, totalt 850 kr för 25 böcker.