Fysiskt aktiva raster handlar om att möjliggöra olika typer av aktivitet i både fri och organiserad form, samt att se över miljöer och utrustning. Aktiviteterna kan med fördel delas upp under dagen och bör vara av olika slag så att alla känner sig välkomna att delta.
Börja med att titta på filmen.
Förslag på lösningar
Som inspiration inför ert arbete har vi valt ut några förslag på lösningar för detta område. Dessa baseras på erfarenhet och till viss del forskning och sammanfattar områdets möjligheter. Använd förslagen som de är eller prata ihop er och anpassa dem efter er skola.
Inom forskning finns stöd för att pedagogers engagemang och initiativ till aktiv lek har betydelse. Organiserad fysisk aktivitet innebär rastaktiviteter som elever eller personal leder. Exempel kan vara kull, dans och lek.
Förutom att införa planerade och organiserade aktiviteter behöver informationen nå eleverna. Gör scheman där både fria och styrda rastaktiviteter för veckan framgår och sätt upp dem där de syns.
Inom forskning finns stöd för att de miljöer som barn vistas i kan uppmuntra fysisk aktivitet. Att anpassa inne- och utemiljö så att dessa inspirerar till rörelse har bevisad effekt. Det finns många möjligheter men pingisbord och klätterväggar är två exempel.
Inom forskning finns stöd för att en viss typ av utrustning och redskap engagerar barn till fysisk aktivitet. Se till att eleverna har tillgång till stadieanpassad utrustning för att uppmuntra aktivitet. Det kan vara hopprep, rockringar eller bollar av olika slag.
Att skapa tydliga instruktioner, förenkla aktiviteten och ge möjligheter att prova på tillsammans med en lärare eller kompis gynnar alla elever oavsett förutsättningar och funktionsvariationer. Det kan kräva lite mer planering men kan vara avgörande för att elever med kognitiva funktionsnedsättningar ska kunna delta och nå sin fulla potential.
VILL DU HA FLER FÖRSLAG?
I vår inspirationsbank finns fler förslag från andra som redan börjat jobbat med de här frågorna.
Nu är det dags att skapa er handlingsplan. Beskriv vilka aktiviteter ni vill genomföra för att bli bättre, eller motivera hur ni uppfyller kriterierna om ni skattat full pott.
Skriv ut
1
Främjar skolans miljö till fysisk aktivitet?
Ni möjliggör fysisk aktivitet dagligen genom exempelvis ståbord, rörelsestationer, uppmuntran med affischer/klistermärken i korridorerna, cykelställ, hopphage, klätterställning, bollplan mm.
Ni genomför främjande åtgärder i era miljöer, både inomhus och utomhus.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolans miljö främjar till fysisk aktivitet, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Inte alls
I låg grad
I hög grad
I mycket hög grad
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
2
Erbjuder skolan tillgång till utrustning för fysisk aktivitet?
Ni ger alla elever daglig tillgång till utrustning som stimulerar till fysisk aktivitet, exempelvis öppen redskapsbod, fotbollar, basketbollar, hopprep mm.
Ni har en bra variation på utrustning och säkerställer att det finns något för alla, exempelvis genom rutiner för hur eleverna tillgår utrustning och redskap.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan erbjuder tillgång till utrustning för fysisk aktivitet, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
3
Har skolan organiserade rastaktiviteter som uppmuntrar till fysisk aktivitet?
Ni strävar efter att varje dag erbjuda schemalagda aktiviteter för organiserade raster med olika aktiviteter, ledda och initierade av lärare och/eller elever.
Ni har rutiner för hur alla elever erbjuds och nås av rastaktiviteterna.
Ni har ett aktivt ledarskap och kan beskriva och ge exempel på hur skolan genomför organiserade rastaktiviteter som uppmuntrar till fysisk aktivitet, samt vem/vilka som ansvarar för att detta görs.
Läs mer
1
Aldrig/sällan
1-2 ggr/v
3-4 ggr/v
Dagligen
Vet ej
Skapa handlingsplan för hur ni ska uppfylla kriterierna!
Spara
Nuläge
1: Främjar skolans miljö till fysisk aktivitet?
Vårt svar:
Beskrivning:
2: Erbjuder skolan tillgång till utrustning för fysisk aktivitet?
Vårt svar:
Beskrivning:
3: Har skolan organiserade rastaktiviteter som uppmuntrar till fysisk aktivitet?
Vårt svar:
Beskrivning:
Planera
Följ upp
Tips från Inspirationsbanken
Nedan följer ett urval av tips från Inspirationsbanken inom detta område. Ta gärna del av fler tips om du behöver inspiration.
Tips från inspirationsbanken
Skåne inspirerar till mer rörelse och idrott
Sedan 2018 har Riksidrottsförbundet lett regeringsuppdraget Rörelsesatsning i skolan, där alla RF-SISU distrikt arbetat praktiskt ut mot skolor.
Trivselprogrammet (TL) är ett program för aktivitet och inkludering i grundskolan. Med TL skapar vänliga och respektfulla trivselledare i årskurs 3–9 möjligheter till ökad aktivite
På Innovitaskolan Norrtälje har de Rasthjältar. Rasthjältarna, som är ett par elever, ser till att det finns sociala aktiviteter som bygger på rörelse och gemenskap.
Hägerstensåsens skola gör jumping jacks tillsammans
Inspirerade av Generation Peps kampanj Upp & Hoppa Sverige ville Hägerstensåsens skola göra något tillsammans med eleverna för att inspirera till mer rörelse under skoldagen.
Vasaskolan i Danderyd har en PEP-rörelsebana framtagen av Mural Arkitetktur i samarbete med Generation Pep på sin skolgård. Banan finns att beställa till ett rabatterat pris för sk
Trivselprogrammet (TL) är ett program för aktivitet och inkludering i grundskolan. Med TL skapar vänliga och respektfulla trivselledare i årskurs 3–9 möjligheter till ökad aktivite
På Innovitaskolan Norrtälje har de Rasthjältar. Rasthjältarna, som är ett par elever, ser till att det finns sociala aktiviteter som bygger på rörelse och gemenskap.
Hägerstensåsens skola gör jumping jacks tillsammans
Inspirerade av Generation Peps kampanj Upp & Hoppa Sverige ville Hägerstensåsens skola göra något tillsammans med eleverna för att inspirera till mer rörelse under skoldagen.
Vasaskolan i Danderyd har en PEP-rörelsebana framtagen av Mural Arkitetktur i samarbete med Generation Pep på sin skolgård. Banan finns att beställa till ett rabatterat pris för sk
Trivselprogrammet (TL) är ett program för aktivitet och inkludering i grundskolan. Med TL skapar vänliga och respektfulla trivselledare i årskurs 3–9 möjligheter till ökad aktivite
På Innovitaskolan Norrtälje har de Rasthjältar. Rasthjältarna, som är ett par elever, ser till att det finns sociala aktiviteter som bygger på rörelse och gemenskap.
Hägerstensåsens skola gör jumping jacks tillsammans
Inspirerade av Generation Peps kampanj Upp & Hoppa Sverige ville Hägerstensåsens skola göra något tillsammans med eleverna för att inspirera till mer rörelse under skoldagen.
Vasaskolan i Danderyd har en PEP-rörelsebana framtagen av Mural Arkitetktur i samarbete med Generation Pep på sin skolgård. Banan finns att beställa till ett rabatterat pris för sk